در دنیای سئو، تنها عامل ثابتی که وجود دارد، تغییر است! قوانین و اصول سئو همیشه در حال تغییر هستند. در حقیقت، گوگل اعلام کرده است در طول یک سال تقریباً ۵۰۰ الی ۶۰۰ بار الگوریتم های خود را تغییر می دهد. اگرچه بیشتر این تغییرات به قدری کوچک هستند که کاربران متوجه شان نمی شوند، اما گوگل هر چند وقت یک بار بروزرسانی های بزرگی انجام می دهد.

ما طی ۲ سال گذشته، شاهد ۹ بروزرسانی بزرگ در الگوریتم گوگل بوده ایم. دو بروزرسانی بزرگ اخیر الگوریتم گوگل، الگوریتم Possum (که در ۱ سپتامبر ۲۰۱۶ منتشر شد) و الگوریتم Pinguin نسخه ۴ (در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶ منتشر شد) بودند که باعث تکاپوی متخصصان سئو شدند.

به شخصه، طی سال های اخیر شاهد به روزرسانی های زیادی همچون Caffeine and Vince در سال ۲۰۰۹، Panda/Farmer در سال ۲۰۱۱، the Exact-Match Domain (EMD) و Penguin در سال ۲۰۱۲ و Pigeon در سال ۲۰۱۴ بوده ام که این موارد، همراه با دو بروزرسانی اخیر گوگل، رتبه بندی سایت ها را دگرگون کردند و باعث تغییر رویکرد سئوکاران جهان شدند. شاید این بروزرسانی های بزرگ، در آغاز کمی مرا می ترساندند، اما امروز دیگر این چنین نیست.

در هنگام این بروزرسانی ها، شما باید سه نکته را همیشه به یاد داشته باشید تا بتوانید بهترین رویکرد و استراتژی را برای سایت خود اتخاذ کنید:

از بروزرسانی الگوریتم گوگل نترسید

بروزرسانی الگوریتم گوگل، به خصوص بروزرسانی های بزرگ، ممکن است باعث ایجاد ترس و استرس در برخی افراد شود. من نیز این موضوع را به خوبی درک می کنم، اما واقعیت این است که گوگل هیچ وقت فهرست کاملی از این تغییرات را در اختیار ما قرار نمی دهد. بنابراین وحشت کردن از چیزی که اطلاعات کافی درباره اش نداریم، بیهوده است. برای مثال بروزرسانی اخیر الگوریتم پنگوئن گوگل را در نظر بگیرید.

با انتشار پنگوئن نسخه ۴٫۰، گوگل اطلاعاتی را در مورد این بروزرسانی منتشر کرد. در حالیکه تغییرات اساسی در آن رخ داده بود، گوگل جزییات واضح و روشنی را در اختیار کاربران قرار داد تا بدانیم باید انتظار چه چیزهایی را از این بروزرسانی داشته باشیم. حالا به خوبی می دانیم که:

  • الگوریتم پنگوئن نسخه ۴٫۰ به صورت لحظه ای (Real-Time) کار می کند.
  • الگوریتم پنگوئن جدید خاصیت Granular دارد، به این معنی که دقیق تر شده است.

قبل از دانستن این اطلاعات، گمانه زنی های زیادی در مورد تاثیر این بروزرسانی ها انجام شد. برخی از این شایعات درست بودند، اما برخی دیگر چندان صحت نداشتند. اما یک نکته حتمی وجود دارد: اگر بخواهید درباره بروزرسانی های انجام شده نگران شوید و شروع به حدس و گمان کنید؛ چیزی جز نگرانی بی مورد نصیبتان نخواهد شد. بنابراین زمانی که می فهمید بروزرسانی الگوریتم گوگل در راه است، وحشت نکنید و آرامش خود را حفظ کنید. آن چیزی که قرار است اتفاق بیافتد، در هر صورت می افتد.