قدم اول برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ تعیین اهداف کسب و کارتان به گونه ای است که بتوان مراحل بعدی را برای رسیدن به آن‌ها مشخص کرد. بدین منظور باید چندین سوال کلیدی در مورد شرکت‌تان را از خود بپرسید، سوالاتی مانند:

  • کسب و کار ما قصد بهبود چه چیزی را دارد؟
  • چه نیازی در بازار وجود دارد که ما می توانیم آن‌ را برطرف کنیم؟
  • مزیت رقابتی ما چیست؟
  • چگونه برنامه خود را اجرایی کنیم؟

سوالات این چنینی به شما کمک می کند تا به درک واضح تری از استراتژی دیجیتال مارکتینگ شرکت خود و نقش آن در رشد کسب و کارتان رسیده، و انگیزه شما را برای پیمودن قدم‌های کوچک جهت رسیدن به اهداف‌تان افزایش دهد.

تحلیل و مستند سازی

تحلیل باید به شما کمک کند تا اطلاعات بیشتری درباره ی موارد زیر بدست آورید:

  • مخاطبان هدف
  • کسب و کار
  • بازار هدف
  • اهداف
  • منابع موجود

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در این بخش شناخت مخاطبان هدف و آشنایی با سلایق و علایق آنهاست. این شناخت موجب می شود تا اثربخشی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما افزایش یافته و مشارکت و توجه مخاطبان به این فعالیت‌های شرکت جلب شود.

همچنین شما می بایست لیست کاملی از رسانه‌هایی که می‌توانند شما را در پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شرکت‌تان یاری دهند تهیه کنید. سپس از این رسانه‌ها با توجه به میزان هزینه و سودشان به صورت ترکیبی استفاده نمایید.

 رسانه های شخصی

این رسانه‌ها در واقع همان کانال‌های اختصاصی شرکت‌تان هستند که شما می‌توانید استراتژی دیجیتال خود را در آن‌ها پیاده سازی کنید. این رسانه‌ها شخصی بوده و هزینه مستقیم کمی برای شما در پی دارد.  این رسانه‌ها عبارتند از:

  • طراحی وب سایت و وبلاگ شرکت‌تان
  • شبکه های اجتماعی رسمی شرکت‌تان
  • خبرنامه ایمیلی سایت‌تان

و به طور کلی هر چیزی که مختص کسب و کار شماست

رسانه‌های غیرشخصی

رسانه‌های غیر شخصی به مجموعه رسانه‌هایی گفته می‌شود که شما از ارتباطات‌تان بدست می آورید، مانند:

  • پست مهمان در یک سایت معتبر
  • روابط عمومی (PR) و معرفی رایگان شما
  • توصیه ها و نظرات دیگران در مورد شرکت شما  و …

رسانه‌های پولی

رسانه‌های پولی نیز به مجموعه رسانه‌هایی گفته می شود که با پرداخت پول شرکت خود را در آن معرفی می کنید، مانند:

  • تبلیغات کلیکی و بنری در سایت های دیگر
  • تبلیغات ریپورتاژ در سایت های معتبر
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی و …

برنامه ریزی

تعریف اهداف، تحلیل و مستند سازی منجر به شکل گیری برنامه‌ای برای پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ می شود. این برنامه شما را در رسیدن به اهداف‌تان یاری کرده و می تواند افق های زمانی مختلفی (روزانه، هفتگی، ماهیانه و …) داشته باشد. پرسیدن سوالات زیر از خود می تواند برای برنامه ریزی بهتر مفید باشد:

  • چگونه می توانید اهداف تعیین شده را عملی کنید؟
  • الویت های شما برای شروع فعالیت های بازاریابی آنلاین چیست؟
  • از چند کانال باید استفاده کنید؟
  • کمپین شما باید چند عضو داشته باشد؟
  • اهداف بلندمدت و کوتاه مدت شما چیست؟