ازاریابی آنلاین به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در جهت افزایش فروش، و بهبود برندینگ و بازاریابی شرکت‌ها در فضای آنلاین انجام می‌شود. دیجیتال مارکتینگ یک حوزه بین رشته‌ای محسوب شده و پیشرفت در آن نیازمند داشتن اطلاعات مناسب در زمینه‌های زیر می‌باشد:

  • بازاریابی و تبلیغات
  • سئو (بهینه سازی سایت)
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی محتوایی
  • برندینگ
  • گرافیک
  • تحلیل بازار و …

هم اکنون شرکت‌های بزرگ در جهان و ایران در حال شروع یا گسترش فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود هستند و در تلاشند سهم بودجه تبلیغات و بازاریابی سنتی خود را کاهش دهند و آن سهم را بر روی بازاریابی و تبلیغات اینترنتی متمرکز کنند.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای یک شرکت جهت تعیین اهداف و الویت‌های بازاریابی در فضای آنلاین بسیار مهم است. با توجه به جدید بودن حوزه دیجیتال مارکتینگ در سراسر دنیا، تنها ۴۷٪ از شرکت‌ها اقدام به تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خود نکرده‌اند. به عبارت دیگر آن‌ها فعالیت‌هایی برای بازاریابی آنلاین انجام می‌دهند ولی برنامه و استراتژی جامعی برای آن ندارند. تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای شرکت‌ها مزیت رقابتی ایجاد کند و آن‌ها را برای رسیدن سریع تر به اهدافشان یاری دهد.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین

استراتژی به معنای تعریف اولویت‌ها، اهداف اصلی و قدم‌های آینده برای رسیدن به اهداف می باشد، و استراتژی دیجیتال مارکتینگ به معنای تعیین الویت‌ها و اهداف یک شرکت برای حضور موثر در فضای آنلاین است.

نیازی نیست که تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به چشم فرآیندی پیچیده و دشوار نگاه کنید، بلکه این استراتژی متشکل از قدم‌های کوچک و مرحله به مرحله برای رسیدن به اهداف است.